adidas tubular adidas yeezy adidas gazelle adidas schuhe new balance nike air force adidas zx flux nike air max 90 asics schuhe nike air max adidas nmd adidas superstar converse schuhe nike air max thea adidas stan smith nike air max 2016 nike huarache adidas ultra boost nike free

Özkan Eroğlu
 
Generic Cialis Soft Kamagra Jelly Generic Female Viagra Generic Viagra Super Active Generic Priligy Generic Cialis Professional Viagra bestellen Viagra Tabletten Cialis kaufen Cialis Generika kaufen Viagra kaufen Cialis 20mg Pas Cher Acheter Generic Propecia Acheter Super Avana Levitra en ligne Viagra gebruiksaanwijzing Lida Afslankingskoffie Viagra kopen Priligy kopen met 60mg Dapoxetine Kamagra kauwtabletten kopen Sildenafil Priligy Cialis Jelly Cialis Original Viagra Generico Cialis Originale Kamagra 100 mg Kamagra Oral Jelly
Ana Sayfa  |  Özgeçmiş ve Faaliyetler  |  Makale ve Deneme  |  Köşe Yazıları  |  Misafir Köşesi  |  Duyurular  |  İletişim
cialis generika kamagra australia cialis preise cialis kaufen cialis bestellen levitra generika viagra online kaufen kamagra bestellen cialis generika kamagra oral jelly kamagra 100mg prix cialis cialis generique kamagra gel viagra prix viagra pour homme acheter cialis kamagra prix viagra pas cher cialis 20mg levitra 20
 
  KANDINSKY ÜZERİNE BİR GÖRÜŞMENİN NOTLARI

Soru.: Kandinsky üzerine okumalar yapınca, onun reprodüksiyonlarına bakınca çocuk saflığı dahası çocuk elinden çıkmış eserler olduğu hissine kapılıyorum. Sanat kavramı dolayısıyla sanatçının misyonu yaşadığı çağda Kandinsky algısı ile değişen, dağılan bir tavır geliştiriyor. Yanılıyor muyum? Kandinsky’nin algısı ve eserlerinin bugünün sanatına ne oranda etkisi olduğu üzerinden konuşalım isterim. Avangard sanatın neresinde Kandinsky? Onun duygusal yaratılış mitos’u nedir?
Özkan Eroğlu.: Kandinsky’nin her yapıtında ancak kısmen çocuk saflığı bulunur denmesi daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Sadece “Improvisation”larında, yani bir çocuk, mağara ressamı ve delilerde de bulunan içten gelerek doğaçlayarak yaptığı resimlerinde tam bir çocuk saflığı bulabilirsiniz. Sanatçının misyonu yaşadığı çağda Kandinsky algısı ile değişen, dağılan bir tavır tabii ki sergiliyor, çünkü kuramsal anlamda da düşünen bir sanatçı tipinin ilk ciddi örneklerindendir Kandinsky. Eli kalem tutan felsefi söylemlerini çekinmeden dile getiren biridir o. Zaten kaleme aldığımız Kandinsky kitabının ismi de bunu ortaya koyar: “Sanatçı ve Düşünür Kandinsky”. Onun alt yapısı oldukça sağlamdır. Rusya’daki Ortodoks kültüründen, Alman alegorik dünyasına değin birçok şeyi eidetik (görsel hafıza) yapısı sayesinde çözüme kavuşturmayı bilmiştir. Bu durum, babasıyla teyzesinin ona kazandırdığı çocukluk ve gençlik katkıları sayesinde iyice zenginleşmiştir. Kandinsky sanatıyla, bugünün sanatına “izlenim”, “doğaçlama” ve “kompozisyon” dizgesinde nasıl sanat yapılır mantığının yerleşmesini sağlamıştır. İzlenimle görmenin, doğaçlamayla içten gelenin, kompozisyonla da bunları terbiye etmenin ne demek olduğunu öğretmiştir 20. yüzyıl sanatına. Onun duygusal yaratılış mitosu, gördüğünü unutmamasını sağladığı eidetik yapısından kaynak bulur ve “görüntü”ler sanatçı için çok değerlidir. Özellikle imge yönünde süvari imgesinin sıkça her resminde tekrarlanan bir letimotif olması, özellikle teyzesinin çocukken ona okuduğu bilhassa Alman ortaçağ masallarından kaynak bulduğunu göstermesi açısından önemlidir. Kandinsky avangard sanatın, 20. yüzyılın özellikle birinci yarısı açısından önemli bir yerinde ve kendine inanan, öğretmen yapısıyla soyut sanat algısında oldukça büyük bir iz bırakmıştır.
Soru.: Kandinsky için hangi şehir daha özel? Moskova… Münih… Paris… Kandinsky’i hangi şehir onun sanatı gibi onu atomize etti?
Ö.E.: Moskova ve Münih’in sanatçı-düşünür Kandinsky üzerinde yerleri büyük. Moskova’yı anayurdu olarak görmesi, ilk eğitimlerini burada almasının yanı sıra, daha sonra bu şehre sanat eğitimcisi olarak da dönmesi söylemeye çalıştıklarımızı doğrular. Münih ise sanatla ilgili hemen her şeyini bir sanatçı olarak yaşadığı; sanat eğitimi, sanat yönündeki aksiyonları vb. her şeyi yaşadığı bir şehirdir. Diğer Bauhaus ile ilgili yerlerde sanat eğitimcisi, Paris’te ise Amerika davetini reddeden bir inzivaya çekilen ve sanat ortamının kendine ilgi göstereceğini hayâl eden biridir. Atomize oluş Münih’te gerçekleşmiştir; müzesi sayılabilecek yer olan “Lenbachhaus”un orada olması da boşuna değildir zaten.
Soru.: Sevgili Özkan Eroğlu zor bir soru sormak istiyorum. Avangard sanatın içinden Kandinsky’yi çıkarıp atsak ne değişir/mez?
Ö.E.: Çok şey değişir, hem de çok şey… Kuram ve sanat, dolayısıyla teori ve uygulamayı ortadan kaldırırsınız 20. yüzyıl sanatından. Bu da bir sanatçı zihninin önümüze açımlanıp, bizi aydınlatmasını ortadan kaldırmak demek olur ki, Kandinsky’nin o inanılmayacak derecede yan yana gelemeyecek elemanlarını kompozisyonlarında yan yana getirmesini görmememizi sağlardı ki, bu da “ve”, yani hem ben, hem sen mantığının yok olmasına, dahasına sanatta bir tekilciliğin sürüp giderek, buna bağlı kötü durumların da peşi sıra ortaya çıkmasını gündeme taşırdı diye düşünülebilir.
 
Söyleşiyi mail yoluyla gerçekleştiren Duygu Kankaytsın


        


 
 
Copyright © 2005-2013 ozkaneroglu.com - Sitenin yayın hakları Özkan Eroğlu’na aittir. Kaynak göstermek şartı ile alıntı yapılabilir.