adidas tubular adidas yeezy adidas gazelle adidas schuhe new balance nike air force adidas zx flux nike air max 90 asics schuhe nike air max adidas nmd adidas superstar converse schuhe nike air max thea adidas stan smith nike air max 2016 nike huarache adidas ultra boost nike free

Özkan Eroğlu
 
Ana Sayfa  |  Özgeçmiş ve Faaliyetler  |  Yazılar  |  Duyurular  |  İletişim
 
  ESTETİK'İN ZIPLAMA NOKTALARI-14

 Nokta 14: Postmodern estetik

 

 

“Sanatta postmodernizm” ------> “modernizm”in estetik düzeninden kopma ------> bu kopma, sanatın tanımlanması, sanatın değerlendirilmesi (yorumlanması), sanat yapıtının alımlanması ve sanat yapıtlarının var olma biçimlerine ilişkin modernist anlayışın toptan dönüştürülmesi (indirgenmesi) girişimidir

 

“Postmodern pratik” ------> “özerk sanat” kavramına karşıttı

 

“Postmodern sanat” ------> “sanatı yaşamdan ayrı”, saf biçimsel bir kendilik olarak görmeyi reddeder ------> Gündelik, yaşamın hazır nesnelerini kendine mal eder ve onları sanat başlığı altına alır ------> Böylece sanat ile gündelik hayat arasındaki sınırlar aşılmış olur

 

“Sanat ile sanat olmayan birbirinden ayrılır” ------> bir “zanaat ürünü” de, sıradan bir “kullanım nesnesi” de sanat olarak tanımlanır ------> Yüksek modernizmin “başkası” haline gelen kiç ve kültür endüstrisi ürünleri, bu genişletilmiş sanat alanının içine alınır ------> Yüksek sanat ile kitle sanatı veya popüler sanat arasındaki hiyerarşik ayrım yıpratılarak ortadan kaldırılır ------> “Ortaya koyulan yapıt, her şeyin her şey ile yan yana getirilebileceği, birbirleriyle bağdaştırılabileceği bulamaç bir eklektizmle karakterize edilir” ------> Postmodern ürün çoğul bir “kod”lar dokusu olarak okunan bir şey olarak görülür ------> “Biçimsel kapanışların sınırlarını aşmak”, “imgeler çalmak”, “verilmiş göstergelerin doğasını bozmak”, “gönderme etkinliğini sorun yapmak”, bütün bunlar postmodern sanatın belli başlı taktikleri

 

“Postmodern yapı” ------> “göstergenin sabit olmadığı” düşüncesinde temel bulur, “göstereni gösterilenden”, “göstergeyi anlamdan” ayıran mesafe üzerinde oynar ------> Anlamı dağıtır ------> Böylece değişik bağıntıların oluştuğu anlam tabakaları oluşur ------> Her gösterge daima önceden bir başka gösterge tarafından eklemlendiği için, her resmin altında daima başka bir resim bulunur ------> “Sanat yapıtının değerlendirilmesi ya da yorumlanması konusunda postmodern tez, doğru yorum diye bir şeyin olamayacağını, çünkü eserde sabit kılınmış bir anlam bulunamayacağını” ileri sürer  ------> Göstergenin ötesinde, hakkında konuşabileceğimiz ve doğrudan bilebileceğimiz hiç bir şey yoktur ------> Elimizde göstergenin oyunlarından başka bir şey bulunmaz ------> Anlam, göstergelerin sürekli değişen ve yeniden şekillenen bağıntılarında bulunur ------> Bu durum izleyiciyi, “pasif bir alımlayıcı” olmaktan çıkararak “etkin bir anlamlandırıcı” haline sokar

 

Postmodern sanatın “hakikati” yoktur ------> “hakikat, yorumlardan bir yorum haline gelmiş ve ortadan kaybolmuştur”



        


 
 
Copyright © 2005-2013 ozkaneroglu.com - Sitenin yayın hakları Özkan Eroğlu’na aittir. Kaynak göstermek şartı ile alıntı yapılabilir.